בבית הפלמ"ח מוצגת בימים אלה התערוכה "הפלמ"חניק מחפש את המחר, ממגזרות הנייר של אראלה הורוביץ" (חברת הפלמ"ח וקיבוץ נתיב הל"ה). האוצרת שירי ארליך, בחרה לכלול בתערוכה גם אוסף רישומים של קיבוצי משלט שונים, שצוירו בראשית שנות החמישים ושמורים בארכיון יד יערי. הרישומים פרי יצירתם של ציירי הקיבוץ הארצי כרות שלוס, שרגא ווייל, שמוליק כץ ועוד, התפרסמו ב"השבוע בקיבוץ הארצי".
בראשית שנות החמישים, יצאו האמנים לשוט בארץ ביוזמת ארגון הציירים והפסלים של הקיבוץ הארצי, כחלק מתפיסת עולם רחבה יותר של יציאה מעבר לגדר, להיות חלק מהחברה הישראלית על גווניה, ולא להסתגר בד' אמות הבית הקיבוצי. סיורי ציירים ברחבי החברה והנופים הישראליים, בערבה ובנגב, כמו בגליל ובשאר האזורים. המשתתפים יצאו החוצה לצייר את הקליטה הגדולה של שנות החמישים; את המעברות שהוקמו בחופזה כדי לקלוט את העולים, בעיקר מעדות המזרח; הנושא הערבי בא לידי ביטוי באיורי כפרים וערים ערביות.
מיקוד מיוחד ניתן להתיישבות הקיבוצית הצעירה שלאחר מלחמת השחרור שנקראה 'יישובי משלט'. הציירים ציירו את שראו עיניהם, והרישומים התפרסמו ב"השבוע" בקיבוץ הארצי לאורך תקופה ארוכה. מודפסים על נייר עיתון שהצהיב משנים, הם מהווים עדות היסטורית ליחסים ההדוקים בין ארגון האמנים לבין העיתונות התנועתית, ולמרכזיות של האמנות בתפיסת הקיבוץ הארצי של אותם שנים.