0
סמינר אמני הקיבוץ הארצי בהדרכת יוחנן סימון, הפעילות התרבותית בקיבוץ, 1949, ציור קיר

"הפעילות התרבותית בקיבוץ".  ציור קיר (פרסקו) 1949. 200X120ס"מ (משוער)

 המועדון, גבעת חביבה

מראשיתה שימשה "גבעת חביבה" אכסניה לימי עיון, כנסים ומפגשים של אמני הקיבוץ הארצי, באמצעות ארגון הציירים והפסלים התנועתי. אחד האומנים המרכזיים והמשפיעים באותם מפגשי אומנים היה הצייר יוחנן סימון אז חבר קיבוץ גן שמואל. כבר במפגש הראשון של חברי הארגון, בחר סימון לשים את הדגש על ציור הקיר כטכניקה מועדפת עליו במרחב הציבורי הקיבוצי. הנושא שבחר סימון להדגים באמצעותו את טכניקת ציור הקיר היה "הפעילות התרבותית בקיבוץ". תצלומים בשחור לבן משל "פוטו ארדה" תיעדו את תהליך ציור הקיר באותו קורס ציירים. לפי הצילומים היה עוד ציור תאום בקצה השני של הכיתה המתאר את הפעילות הרעיונית – פוליטית הקיבוצית. ניסיונות למצוא אותו מתחת לשכבות הסיד וצבע הקירות לא צלחו. גם הציור הקיים איננו שלם וחלקו התחתון נמחק. (גודלו של ציור הקיר המקורי, השלם הוא 2X2 מ'). ראוי לציין שמשתתפי החוג לקחו חלק פעיל בציורו, הגם שהסגנון משויך ליוחנן סימון.

מה קרה לציורים? שאלה זו נותרה במשך עשרות שנים כתעלומה. בשנת 2000, נחשף במהלך הסרת תקרה ושיפוץ הגג, החלק שהשתמר מן הציור העוסק בחיי החברה והתרבות. תקופה ארוכה המתין הציור חבוי תחת תקרה אקוסטית, דרכה הציצו במידת הצורך לצרכים מקצועיים. בשנת 2024 הבשילו התנאים, ובמהלך שיפוץ נוסף של המבנה, הושאר פתח מיוחד בתקרה שיאפשר לצפות בציור הגלוי. אנחנו ביד יערי, מקווים שתימצא האפשרות לשימור הציור, ואולי אפילו יחשף החלק האבוד ויימצא הציור השני?

*

יוחנן סימון נולד בברלין, גרמניה בשנת 1905. עלה לארץ בשנת 1936 לקיבוץ גן שמואל כצייר בשל וידוע, לאחר שרכש השכלה אומנותית בגרמניה וצרפת והשתתף בתערוכות רבות . סימון נהפך עד מהרה לצייר מוכר ולדובר הראשי של אמני הקיבוץ הארצי. סגנונו הריאליסטי המיוחד, הושפע מציוריו של פ. לז'ה הצרפתי ודייגו ריברה  המכסיקני (עמו נפגש בניו יורק בשנת 1934) שהבליטו את ייחודו בין אמני התנועה. סימון היה מעורב בארגון ימי עיון והשתלמות לציירי הקיבוץ הארצי בפרט והתנועה הקיבוצית ככלל. שותף בכיר בהנהגת ארגון האומנים, בעיצוב כרזות פוליטיות , באיור ספרים ועיתונים ובציור ציורי קיר (פרסקו)  מונומנטליים כחלק מהשקפת עולם אמנותית וחברתית-פוליטית. יוחנן סימון השפיע יותר מכל על האמנות הקיבוצית, בחזקת נציגו המובהק של "הריאליזם החברתי". היה מאמני המרחב הציבורי, מתוך רצון לחשוף את האמנות לציבור הרחב.

בשנת 2001 נערכה לסימון תערוכת יחיד בשם "דיוקן כפול", מחווה ליצירתו הענפה באוצרות של טלי תמיר.

יצירותיו נחשבות כיום כנכסי צאן ברזל של האמנות הקיבוצית והישראלית. עזב את גן שמואל ב - 1953. נפטר בשנת 1976.

 

 

עוד על האמן ויצירתו:

 

לאוסף היצירות בגבעת חביבה כאן